Muzeum Historii Kocka

Kock to niewielka miejscowość o bogatej historii, położona w województwie lubelskim. W maju 2017 roku wygraliśmy przetarg na realizację prezentacji multimedialnych w powstającym wówczas Muzeum Historii Kocka.

  • Rodzaj filmu: film edukacyjny
Case study

Muzeum Historii Kocka to jedno z największych i najbardziej złożonych zleceń jakie do tej pory podjęliśmy. W niniejszym Case study możesz dowiedzieć się jak wyglądała realizacja takiego zamówienia, jakie napotkaliśmy problemy, jak je rozwiązaliśmy oraz jakie uzyskaliśmy efekty naszej pracy.

Jakie było nasze zadanie?

Przedmiot zamówienia obejmował:

  • przygotowanie 6 filmów fabularyzowanych oraz 1 filmu dokumentalnego o czasach trwania od 4:00 do 7:16, w tym napisanie opracowań historycznych, napisanie scenariuszy filmów, dobór ikonografii, reżyseria, zdjęcia w rozdzielczości 4K skonwertowanej do Full HD, organizacja i kierownictwo produkcji, angaż kilkunastu aktorów, charakteryzacja, dobór kostiumów i rekwizytów, scenografia, zdjęcia w profesjonalnym studio z wykorzystaniem techniki green screen, postprodukcja obejmująca montaż, udźwiękowienie, kluczowanie, korekcję barwną,

    Zdjęcia w studio green screen do filmu „Menachem Mendel Morgenstern”

    Ukończony kadr z filmu „Menachem Mendel Morgenstern”

  • przygotowanie 8 animacji w technice 2D o czasach trwania od 1:38 do 3:03, w rozdzielczości Full HD, w tym napisanie opracowań historycznych, napisaniescenariuszy animacji, dobór ikonografii, wykonanie rysunków technikami tradycyjnymi oraz komputerowymi, animowanie wielowarstwowych rysunków, udźwiękowienie obejmujące podkłady lektorskie, muzyczne i efekty dźwiękowe,
  • przygotowanie 6 aplikacji dotykowych na stanowiska dotykowe, w tym napisanie opracowań historycznych, napisanie scenariuszy aplikacji, dobór ikonografii, opracowanie koncepcji graficznej, zaprogramowanie aplikacji,

    Kadr z animacji 2D „Kreacja”

  • przygotowanie 15 ścieżek dźwiękowych o czasach trwania od 2:13 do 8:37 nagranych w profesjonalnym studio, zawierających podkłady lektorskie, muzyczne i efekty dźwiękowe,
  • przygotowanie prezentacji 360 w technologii VR,
  • przygotowanie niektórych filmów, animacji i aplikacji dotykowych w wersji angielskiej,
  • zaprojektowanie identyfikacji wizualnej muzeum.

Jak wyglądała organizacja pracy?

Pracę rozpoczęliśmy od kompletowania zespołu produkcyjnego i ustalenia harmonogramu prac.

KROK 1 – Identyfikacja wizualna

W pierwszej kolejności najważniejszym krokiem było zaprojektowanie identyfikacji wizualnej muzeum. Dzięki temu od razu mieliśmy wytyczony kierunek pod względem spójności wizualnej wszystkich elementów wystawy.

Logo Muzeum Historii Kocka

KROK 2 – Opracowanie merytoryczne

Przygotowanie filmów oraz animacji wymagało napisania scenariuszy. Zanim mogło to jednak nastąpić potrzebowaliśmy pomocy od strony merytorycznej. W związku z tym, że filmy i animacje traktowały historię Kocka niezwykle szeroko i przekrojowo, ważny był angaż różnych historyków, którzy specjalizują się w danych epokach. Po przygotowaniu opracowań historycznych usiedliśmy do napisania scenariuszy oraz do zastanowienia się nad stroną artystyczną. Równolegle prowadziliśmy prace związane z kwerendą – wyszukiwaniem materiałów archiwalnych i przyporządkowaniem ich do konkretnych scen, zwłaszcza w przypadku animacji 2D czy stanowisk dotykowych.

Kadr z animacji „Bitwy w Kocku”

 

KROK 3 – Organizacja produkcji

W związku z napiętym harmonogramem rozpoczęliśmy szereg prac w tym samym czasie.

  1. Zaangażowaliśmy reżysera dźwięku, który był odpowiedzialny za przygotowanie wszystkich ścieżek dźwiękowych (w sumie 15) zawierających nagrania lektorskie, efekty dźwiękowe czy specjalnie komponowane utwory instrumentalne oraz pieśni. Reżyser dźwięku czuwał również nad rejestracją dźwięku na planie.
  2. Zaangażowaliśmy zespół rysowników, animatorów i montażystę do opracowania 8 animacji 2D.
  3. Zaangażowaliśmy podwykonawców do opracowania aplikacji dotykowych oraz panoramy 360 na gogle VR.
  4. Rozpoczęliśmy kompletowanie aktorów i ekipy filmowej.
  5. Rozpoczęliśmy organizowanie kostiumów historycznych i rekwizytów, a także wynajem niezbędnych wnętrz na potrzeby filmów.
  6. Przed rozpoczęciem właściwych zdjęć filmowych wspólnie z reżyserem, operatorem, montażystą i kierownikiem produkcji omówiliśmy koncepcję wizualną filmów, problemy mogące powstać w jej wyniku, oraz szereg innych tematów pokrewnych. Było to szczególnie istotne z uwagi na niestandardowe wykorzystanie przestrzeni muzealnej na potrzeby prezentacji multimedialnych. Przykładowo niektóre z filmów miały być odtwarzane na pionowych monitorach wkomponowanych w scenografię przestrzeni muzealnej w formie widoku zza okna. Postacie pojawiające się na monitorach miały być odwzorowane w skali 1:1 co wymusiło ustawienie kamery w odpowiedniej odległości od filmowanej postaci oraz zastosowanie odpowiedniej optyki. Dużo większym wyzwaniem była natomiast realizacja filmu „Okno pałacowe”, gdzie docelowy obraz składał się z dwóch obrazów połówkowych wyświetlanych za pomocą dwóch projektorów. Łącznie obraz z dwóch projektorów miał rozdzielczość pionową i był wkomponowany w drzwi imitujące wnętrze pałacu księżnej Jabłonowskiej.

Sala księżnej Anny Jabłonowskiej. W zabudowie scenograficznej widoczny kadr z filmu „Okno pałacowe”.

KROK 4 – Realizacja

Nadszedł kolejny etap prac. Przystąpiliśmy do realizacji zdjęć filmowych. Część filmów została zrealizowana w technice green screen w studio, część we wnętrzach naturalnych w Muzeum Wsi Lubelskiej.

Aktorzy na planie filmu „Rodzina żydowska”

Równolegle trwały prace postprodukcyjne przy animacjach i ścieżkach dźwiękowych. Do animacji użyto rozmaitych technik rysunkowych, od uproszczonej kreski do szczegółowej. Były to zarówno animacje rysunkowe jak i w formie kolażu z materiałów fotograficznych i filmowych.

Kadr z animacji „Lokacja Kocka”

Powoli kształtu zaczęły nabierać również aplikacje dotykowe i panorama 360. Aplikacje zostały zbudowane na zasadzie wielu klikalnych poziomów. Nie zabrakło tematyki dotyczącej historii pałacu w Kocku, tematyki wojennej w formie mapy sztabowej, wielokulturowości w formie graficznej przypominającej wydanie gazety „Głos Kocka” czy ogólnych informacji o mieście w postaci infokiosku.

Sala „Miasteczko żydowskie”. W drewnianej skrzyni umieszczono monitor dotykowy z prezentacją „Kock wielokulturowy”.

Panorama 360 powstała z wykonanych przez nas zdjęć w dolinie rzeki Wieprz. Na panoramę zostały nałożone mini animacje zwierząt występujących w tej okolicy. Po nakierowaniu wzroku na wybrane zwierze pojawia się dodatkowe zdjęcie oraz opis. Aplikacja VR jest odtwarzana za pomocą telefonu Samsung Galaxy S7 i gogli Oculus Rift. Cały komplet został wbudowany w element scenograficzny – lunetę, którą można obracać 360 stopni w poziomie oraz do pewnego stopnia do góry i do dołu. Nad głową użytkownika wydobywają się odgłosy oglądanej przyrody i zwierząt.

Fragment widoku panoramy 360 na gogle VR

KROK 5 – Postprodukcja

Kadr z filmu „Okno Pałacowe”

Po wykonaniu zdjęć do filmów nadszedł czas na postprodukcję i prace końcowe. Filmy zostały zmontowane, udźwiękowione, poddane korekcji barwnej, oraz dodano napisy w języku angielskim. To również okres kiedy były wprowadzane poprawki po konsultacjach z klientem.

Mogłoby się wydawać, że prace dobiegły końca jednak specyfika przestrzeni muzealnej wymagała, aby przygotowane materiały multimedialne odpowiednio do niej dopasować. Zwłaszcza jeśli chodzi o poprawne odtwarzanie filmów na pionowych ekranach, synchronizację połówek obrazu z projektorów czy odpowiednią regulację poziomów głośności wszystkich ścieżek dźwiękowych. W związku z tym przez kilka dni i nieprzespanych nocy trwały intensywne testy i prace wykończeniowe co ostatecznie przełożyło się na sprawne uruchomienie wszystkich multimediów. Niezwykle ważna była synchronizacja załączania poszczególnych prezentacji w sali księżnej Jabłonowskiej. Po wejściu do sali zwiedzający ogląda najpierw animację 2D „Najazdy na Kock”, po jej zakończeniu rozpoczyna się prezentacja filmowa pt. „Okno pałacowe” pokazująca monologi gości odwiedzających księżną Jabłonowską.

W tym czasie zmienia się w sali światło z niebieskiego na białe oraz uruchamia się stanowisko dotykowe w formie „żywego portretu” księżnej. Jest to monitor pionowy, dotykowy, zabudowany ramą obrazu.

Sala księżnej Anny Jabłonowskiej. Na ścianie wisi interaktywny portret z wizerunkiem
księżnej Jabłonowskie

Podsumowanie

W sumie do projektu po stronie Golden Storm Film zostało zaangażowanych blisko 50 osób oraz kilku podwykonawców. Realizacja zadania trwała pół roku. To niezwykle bogate doświadczenie sprawia, że jesteśmy przygotowani zarówno pod względem merytorycznym jak i praktycznym na realizację podobnych projektów w przyszłości.

 

Sala „Kreacja”

Sala „Lokacja Kocka”

Sala „Kock w okresie Firlejów”

Sala „Miasteczko żydowskie”

Sala „Bitwy w Kocku”

Sala gen. Kleeberga